Na této sekci právě pracujeme, abyste měli od září vše potřebné.
V této sekci najdete popsaný systém Rubikonu. Tedy jak nejprve identifikovat u žáků úroveň kompetence k zodpovědnému rozhodování a poté za pomoci metodické příručky, výukových programů, rozhodovacích technik i dílčích aktivit tuto kompetenci zvyšovat.
Rozhodování je velmi důležitá složka našeho života a provází nás již od dětství. Rozhodujeme se, kterou hračku si zvolíme, nebo kterou hru budeme hrát a s kým. Později rozhodnutí nabývají na významu - kam půjdeme do školy, co bude naším povoláním, jak budeme vydělávat. Velké množství rozhodnutí nás čeká v mezilidských a partnerských vztazích. A kvalita těchto rozhodnutí má vliv na náš každodenní život.
Rozhodování má pro život důležitý význam, přesto je v této dovednosti člověk samoukem. Ve škole se učí čeština, matematika, zeměpis, dějepis..., ale správné rozhodování nikoliv.
Důležitost správného rozhodnutí bývá podceňována, proto je člověk zpravidla odkázán sám na sebe, na učení z každodenního života a zkušeností a to není podle nás ta nejideálnější cesta. Není divu, že lidé pak činí špatná rozhodnutí. Dělají práci, která je nebaví, zadlužují se nesmyslnými půjčkami, i když šance na splacení je minimální. Dokonce jezdí na dovolenou, na kterou si půjčí. Kupují si věci, které vlastně vůbec nepotřebují. Pokoušejí štěstí u různých loterijních společností s vírou, že jednou musí sednout i na ně. Zpravidla nesedne.
Příručka vychází v rámci projektu Rubikon - programu na podporu prevence sázení nezletilých. Příručka je pomocníkem pro učitele ZŠ a SŠ, kteří chtějí zvyšovat u žáků a studentů kompetenci pro zodpovědné rozhodování. Příručka obsahuje poznatky, jak tuto kompetenci rozvíjet a jejím cílem je napomoci záměru, aby se žáci a studenti naučili rozhodovat s rozmyslem, na základě informací, vědomostí a dovedností, nikoli na základě střelby od boku, tedy za pomoci náhody.
Příručka je rozdělena do pěti částí:
První kapitola je zaměřena na teorii rozhodování, tj. definování základních pojmů, které souvisí se zodpovědným rozhodováním. Zároveň zde bude ukázána důležitost správných rozhodnutí, která ovlivňují snad všechno, co děláme.
Druhá kapitola popisuje kompetenci k zodpovědnému rozhodování. Zde jsou popsány jednotlivé úrovně této kompetence, a také kroky, jak zvyšovat tuto kompetenci u žáků a studentů.
Třetí kapitolu tvoří témata týkající se hry a sázení.
Ve čtvrté kapitole najdete systém postupů k rozhodování, aktivit k jednotlivým úrovním kompetence a systém výukových programů, které napomáhají rozvíjet kompetenci k zodpovědnému rozhodování.
Pátá kapitola se zabývá cílenou zpětnou vazbou, což je řízený proces hodnocení aktivity, který využívá naši bezprostřední zkušenost k hledání širších souvislostí a významů.
Rozhodni se správně!
KOMPETENCE ÚČASTNÍKŮ RUBIKONU
Projekt Rubikon je složen z několika desítek výukových programů, aktivit do hodin a rozhodovacích technik, které spolu souvisí a navazují na sebe. Každý pedagog a organizátor Rubikonu si může libovolně vybírat z nabízených programů tak, aby bylo dosaženo pedagogických cílů Rubikonu, tj. získání potřebných vědomostí a dovedností.
Po absolvování programů Rubikonu budou účastníci projektu Rubikon mít tyto vědomosti a dovednosti:
Zvyšování právního vědomí
Dodržuj pravidla!
Rozvoj kompetence k zodpovědnému rozhodování
Rozhodni se správně!
Rozdíl mezi hrou a sázkou
Sázej jen na svoje vědomosti a dovednosti!
Příprava na životní situace
Buď sám sebou a nenech se manipulovat!
SYSTÉM RUBIKONU KE STAŽENÍ (připravujeme)
Tento materiál navazuje na příručku "Zodpovědné rozhodování", která se věnuje zvyšování kompetence k zodpovědnému rozhodování jednotlivce.
V první části materiálu je vysvětleno, jak hodnotit úroveň kompetence k zodpovědnému rozhodování. To je důležité pro výběr vhodných programů pro zvýšení úrovně kompetence. Tyto programy jsou popsány v další části materiálu. V závěru je uveden příklad systému práce s účastníky projektu.
Aisis, organizátor Rubikonu, vyhlašuje Miniprojekty pro pedagogy
Miniprojekty Rubikon přispívají k rozvoji kompetence k zodpovědnému rozhodování u žáků základních škol a studentů středních škol. Miniprojekty Rubikon umožňují pedagogům získat finanční příspěvek na realizaci krátkých výukových programů/lekcí ve svých vyučovacích hodinách, družinách nebo na schůzkách zájmových útvarů. Jedná se o program v délce minimálně jedné vyučovací hodiny.
Cíle Miniprojektů Rubikon
• Podpořit pedagogy, kteří se chtějí ve své pedagogické činnosti zaměřit na rozvíjení kompetence k zodpovědnému rozhodování, na osobnostní a sociální výchovu a problematiku rizikového sázení
• Rozvíjet u žáků kompetenci k zodpovědnému rozhodování
• Učit žáky znát sebe sama, poznávat své vrstevníky a rozvíjet své chování ve skupině vrstevníků
• Seznámit žáky s problematikou rizikového sázení
Kdo může žádat o Miniprojekt Rubikon
• Učitel základní nebo střední školy
• Vychovatel školní družiny
• Vedoucí oddílu pracující s dětmi a mládeží v neziskové organizaci
• Vedoucí zájmového kroužku střediska volného času
Miniprojekty Rubikon se mohou týkat
• Vytvoření, realizace a vyhodnocení nového výukového programu, který bude realizován ve vyučovacích hodinách nebo ve volném čase žáků (ve družině, v oddíle, v zájmovém útvaru).
Maximální výše příspěvku je 1500 Kč (vytvoření metodiky 700 Kč, realizace se žáky 500 Kč, zaslání závěrečné zprávy a metodiky 300 Kč).
• Převzetí již vytvořeného výukového programu Rubikonu, realizace a vyhodnocení výukového programu, který bude realizován ve vyučovacích hodinách nebo ve volném čase žáků (ve družině, v oddíle, v zájmovém útvaru).
Maximální výše příspěvku je 800,-Kč (realizace se žáky 500 Kč, zaslání závěrečné zprávy 300 Kč).
Doporučovaná témata
• Zodpovědné rozhodování
• Osobnostní a sociální výchova
• Prevence rizikového sázení
Postup při podávání žádosti o Miniprojekt Rubikon
• Žádost musí být podána na předepsaném on-line formuláři. (Viz odkaz níže na této stránce)
• Žádost se odevzdává pouze on-line cestou.
• Do 10ti dnů bude rozhodnuto o přijetí Miniprojektu.
• Žádost o Miniprojekt může pedagog podávat i opakovaně. Při dalším podání budou však upřednostňováni pedagogové, kteří jej podávají poprvé.
• Žádosti se podávají do vyčerpání finančních prostředků, které jsou na Miniprojekty určeny. Konec Miniprojektů bude oznámen zde.
• Kritériem přijetí je kvalita žádosti (jsou správně vyplněny požadované údaje), rychlost a počet účastníků, kteří budou přímo zapojeni. Při opakovaném podání rozhoduje jiné téma nebo jiní účastníci.
Smluvní podmínky
• V případě, že Miniprojekt bude vybrán, uzavře občanské sdružení Aisis s příjemcem (fyzická či právnická osoba) smlouvu o spolupráci na realizaci Miniprojektu.
• Pedagog si vybere nebo zpracuje vlastní výukový program, realizuje jej s dětmi nebo mládeží, poté předloží občanskému sdružení Aisis závěrečnou zprávu.
• Příspěvek bude příjemci poskytnut v jedné splátce na účet příjemce po realizaci Miniprojektu, tj. po dodání závěrečné zprávy.
• Závěrečná zpráva bude zpracována ve formě využitelného materiálu – popis výukového programu, postup kroků při realizaci, vlastní materiály, fotografie, video, evaluace. V případě, že pedagog nezpracovával vlastní výukový program, napíše připomínky k výukovému programu, který si vybral z nabídky.
• Vyhlašovatel má právo dál s metodikou výukového programu pracovat a využívat program v rámci aktivit projektu Rubikon.
Další informace vám poskytneme telefonicky na tel. čísle 731 191 975, e-mailem na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo na Skype jardajin.